Kursen kan tas av personer som tagit 90 hp inom hälsovetenskapligt ämne. Den ges kvällstid, på tredjedelsfart.
Kursen belyser förutsättningar för och tillämpning av personcentreringens antaganden om en person och dennes resurser och förmågor, personliga hälsoplaner och partnerskap. I dessa sammanhang problematiseras också frågor om hållbar utveckling, likabehandling och jämställdhet. Kursen är interprofessionell och undervisningen sker till stor del i mindre grupper med praktiska och relationella inslag.”
Ur innehållet
- Centrala begrepp och grundantaganden inom personcentrering
- Partnerskap och hälsoplan
- Etik och förhållningssätt inom personcentrering
Upplägg
Kursen ges på tredjedelsfart en kväll varannan vecka, onsdagar, kl. 16.00–20.00 med start den 22 februari 2017. Undervisningen sker genom självstudier, föreläsningar och seminarier inom den egna vård-, hälso- och omsorgspraktiken.
Förkunskapskrav
90 hp inom hälsovetenskapens huvudområden samt Svenska B och Engelska A alternativt Svenska 3 och Engelska 6 på gymnasienivå eller motsvarande.
Urval: Högskolepoäng, max 225 hp. Platserna fördelas utifrån sökandes yrkesexamen: 20 % inom huvudområdet omvårdnad/vårdvetenskap, 20 % inom huvudområdena audiologi/logopedi, 20 % inom huvudområdena arbetsterapi/fysioterapi, 20 % inom huvudområdet medicin samt 20 % övriga inom hälsovetenskapliga huvudområdena.
Förfrågningar
Kerstin Ulin, universitetslektor, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, e-post: kerstin.ulin@gu.se
Kursen söks via antagning.se och är öppen för sen anmälan t o m 2017-02-05.
Gå direkt till anmälan >>
Kursplan inkl litteraturlista >>